Fillers

Idag har det blivit mer populärt att förstora läppar. Det är en trend som är mest populär bland unga men även populärt bland äldre med syfte på att återskapa förlorade volym i läppar och runt munnen.

Filler är ett samlingsnamn för olika typer av estetiska produkter som används för att
behandla volymförlust.
De fillers som används mest är tredje generationen av fillers, innehåller hyaluronsyra, gele
liknande, korslänkade syntetiska material. Hyarluronsyra är en naturlig komponent som
finns i huden men kan produceras syntetisk med för att användas i kosmetiska
behandlingar.

Resultat med fillers ser du direkt. Dock slutliga resultatet kommer synas tydligare efter någon
vecka pga ev svullnad, rodnad eller blåmärke.

Ja det kan man. Ingen återhämtningstid behövs efter behandlingen. Man kan få lätt ömhet eller
rodnad som lägger sig oftast inom dagar. Vissa kan få blåmärke som kan vara i några dagar.

För att det saknas studier som har testat fillersbehandling på ammande/gravida kvinnor
rekommenderar vi att man ska avstå från behandlingen under dessa perioder.

Nej, du ska inte vara sjuk eller ha munsår när du behandlas med filler.

Vi rekommenderar att man ska avstå från rökning minst 4 timmar efter behandlingen.

Vi rekommenderar att man inte rör behandlade områden i minst 4 timmar efter behandlingen.
Detta pga att man inte riskerar att få bakterier i huden när man använder sminkprodukter som
man använder dagligen.

Filler som vi använder innehåller bedövningsmedel. Det finns möjlighet att få bedövningssalva
eller lokal injicering av bedövningsmedel.

Beroende på vilket område man behandlar, vilken typ av filler man använder och hur
ämnesomsättningen och livsstilen ser ut hos varje individ.

Det kan variera mellan 3-12 månader.

Vi använder kända material såsom Restylane och Juvederm. Dessa produkter har blivit provat
och testat mot ev komplikationer och därför betraktas som säkra produkter.
Lätt ömhet, rodnad är bland de vanligaste komplikationerna. Vissa kan få blåmärke.
Bland de sällsynta komplikationer finns infektioner som kan uppstå där huden penetreras.

Ja det finns enzym, hyalorunidase som kan resorbera ner resultatet av filler. Eznymet finns i
flytande form som kan injiceras i området som man vill upplösa filler.

Absolut inte. Med rätt teknik och rätt val av material kommer du att få naturliga resultat.

Är det första gången du behandlar dina läppar oftast behövs minst 1 ml. Vi rekommenderar att
bygga upp läppvävnader. En touch up efter ca 1-2 månader rekommenderas.
För läppar krävs 2-3 behandlingar innan ett naturligt och långvarigt resultat uppstår.